شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

درباره ما

به نام یگانه عالِمِ عالَم‌آفرین

تست، تست، و باز هم تست
به جرأت می‌توان گفت، یکی از غریب‌ترین و ناشناخته‌ترین حوزه‌های فعالیتی در صنعت نرم‌افزار ایران، حوزه تست نرم‌افزار است. حوزه‌ای که معمولا به یکی از سه حالت زیر خلاصه می‌شود:

  • انجام تست به صورت تجربی توسط تستر
  • کار با برخی از ابزارهای تست توسط بر خی از تسترها
  • تستِ یونیت توسط توسعه‌دهندگان(که البته در چند سال اخیر به صورت افتان و خیزان پیش می‌رود)

در شرکت‌های ایرانی غالب اوقات تستر کسیست که کسب و کار سیستم را به خوبی می‌شناسد، و شناخت نسبتا مناسبی هم از ساختار فیزیکی(بانک اطلاعات) سیستم دارد. این فرد با همین شایستگی‌ها به عنوان تستر و تقریبا همه کاره تضمین کیفیت سیستم شناخته می‌شود!

متاسفانه تست در ایران به هیچ وجه در مسیر علمی و صنعتی خود پیش نرفته است، و شاهد این مدعا تولیدات نرم‌افزاری غالبا بی‌کیفیتیست، که گاهی اوقات در کارکردهای اصلی خود هم دچار خلل‌های سنگینی می‌شوند. شاید تصور کنید که این موضوع برای سیستم‌های ارزان شایع‌تر است. اما متاسفانه سیستم‌های تولید داخل زیادی را دیده‌ایم، که با قیمت چند ده میلیاردی، دچار مشکلات سنگین و بسیار اولیه‌ای در دو مقوله کارکردی(Functional) و غیرکارکردی(Non-Functional) بوده‌اند.

تقریبا در همه شرکت‌های ایرانی کمترین اهمیت به تست داده می‌شود. و این در حالیست که(در حالت معمول) تست کردن باید حداقل ۲۰% زمان پروژه را به خود اختصاص دهد. این زمان گاهی اوقات برای سیستم‌های Safety Critical تا ۸۰% هم رشد می‌کند.

وقتی به این ارقام می‌نگریم، متوجه می‌شویم که معمولا در شرکت‌های داخلی چه بلایی بر سر تولیدات، نازل می‌شود. البته مهندسیِ ضعیف در حوزه نرم‌افزار نیز، دلیل دیگری برای این مشکل است. لذا در اواخر تابستان سال ۱۳۹۵ بر آن شدیم، تا عزممان را جزم کرده، و به منظور بنیان کردن صنعت تست نرم‌افزار در ایران(با در دست گرفتن نبض این صنعت در ایران)، راهی بی‌پایان و ماندگار را آغاز نماییم. برای رسیدن به این نقطه راهی طولانی در پیش داریم که باید حوزه‌های ذیل را برای آن پوشش دهیم:

  • ایجاد جامعه مجازی مهندسین تست نرم‌افزار
  • گسترش دانش تست با انواع روش‌ها
  • گسترش تکنولوژی‌های تست با انواع روش‌ها
  • ارائه راهکارهای تست نرم‌افزار

نمای پیش رو نمایی کلان است که نائل شدن به آن عزمی راسخ و تلاشی خستگی ناپذیر را می‌طلبد، که در این راه دستان گرم تمامی متخصصان نرم‌افزار که قادر به یاری ما در این مسیر هستند، را می‌فشاریم.

با تشکر
ابوالفضل خواجه دیزجی
مدیر مجموعه تیستن