شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

تست در تیم‌های Scrum

Testing In Scrum-Roundel
Testing In Scrum-Roundel

با سرعت گرفتن و ولع بازار IT روی محصولات متنوع و شدت گرفتن رقابت در بازار IT، و همچنین کاهش صبر و طاقت مشتریان در این بازار سریع، روش‌های مختلفی برای رساندن محصولات نرم‌افزاری به بازار پا به عرصه وجود نهادند. یکی از همین روش‌ها، که به صورت تخصصی در حوزه مدیریت پروژه‌های نرم‌افزاری ورود می‌کند، Scrum است که طی ۵ سال گذشته با یک هجوم سیل آسا تقریبا اکثر شرکت‌های جهان را در نوردیده است. موجی که شرکت‌های ایرانی نیز از آن بی‌بهره نماندند، و شاید بتوان گفت کمتر شرکتی در کشور وجود دارد که درگیر Scrum نبوده باشد. فارق از تمام مزایا و یا معایب موجود در Scrum باید گفت که این مدل در موضوع مدیریت پروژه نگرش جدیدی دارد، که این نگرش تناسبِ چارچوبیِ زیادی با روش‌های قدیمی‌تر ندارد. تست از آن دست موضوعاتیست که به دلیل زمانگیری بودن در نسخ قدیمی باید در این روش سریع به شکل جدی دچار تغییر و تحول شود.

ما در این دوره بر آنیم تا دانش‌پژوهان را با این تغییر و تحول آشنا کرده، و چارچوب سنتی ذهن آنها را به یک چارچوب جدید در تست تغییر دهیم. چارچوبی که بدون اِعمال آن در تیم‌های Scrum، باعث حذف تست علمی و یا تبدیل تست به یک فرآیند کم تاثیر خواهد شد.

انواع برگزاری: حضوری/مجازی آنلاین

برگزاری‌های مختلف این دوره: لیست ادوار

وضعیت ثبت نام: فعلا ندارد(مجددا برگزار خواهد شد)

  • رئوس مطالب
  • مدت
  • پیشنیاز
  • مخاطبین رویداد
  • انتظارات پس از رویداد
  • ملاحظات مهم
  • مدرس/سخنران
Testing In Scrum Teams Syllabus
Testing In Scrum Teams Syllabus

این دوره پیش از این به صورت ۳۲ ساعته برگزار میشد. اما با توجه به کمبود زمان آن، ثبت نام از سری سوم، به صورت ۴۰ ساعته انجام می‌شود.

با توجه به اینکه این دوره یک دوره جامع است و تمام سطوح تولید را در Scrum در بر می‌گیرد،

  • مفاهیم اسکرام را بداند
  • فعالیت در تیم‌های اسکرامی یک مزیت محسوب می‌شود
  • کدنویسی:
    • درک مفاهیم کدنویسی برای افرادی که تمایل به دریافت “گواهینامه تائید صلاحیت” دارند
    • تجربه کدنویسی برای افرادی که تمایل به استفاده عملی از دوره دارند
  • تجربه تست سیستم

دوره پیش رو از آن جهت که یک دوره سطح بالا و در راستای تغییر رویکرد تست در تیم‌های اسکرامی می‌باشد، مناسب همه افراد و نیروها نبوده، و بهتر است افرادی در این دوره شرکت کنند که کلام آنها دارای بُرِش  و نفوذ کلام تیمی و یا سازمانی باشد. لذا نقش‌های زیر برای شرکت در این دوره پیشنهاد می‌شوند:

  • معاونین فنی
  • مدیران فنی میانی
  • مدیران تست
  • اسکرام مسترها
  • POها(باید دارای پیش زمینه‌های فنی در حد درک مطالب اولیه، و دارای بُرِش و نفوذ کلامی تیمی یا سازمانی باشند)
  • تسترها(باید دارای بُرِش و نفوذ کلامی تیمی یا سازمانی باشند)
  • Developerهای ارشد(باید دارای بُرِش و نفوذ کلامی تیمی یا سازمانی باشند)

کسب توان عملیاتی برای فعالیت در حوزه کیفیت و تست برای تمام Roleهای مندرج در بخش مخاطبین برای فعالیت در تیم‌های Scrum

امکانات دوره

  • پذیرایی در زمان تنفس(ویژه دوره‌های حضوری).

عدم امکان صدور فاکتور رسمی

  • فاکتورهای صادر شده از سمت ما دارای شکل رسمی(که شامل شماره ثبت شرکت تیستن، شماره تماس ثابت و دیگر اطلاعات حقوقی می‌شود) نمی‌باشد. در عوض به صورت غیر رسمی و در سربرگ تیستن صادر می‌گردد. لذا افراد یا شرکت‌هایی که تمایل به ثبت نام در دوره دارند، در نظر داشته باشند که اگر نیاز به فاکتور دارند، این فاکتورها شکل رسمی نخواهند داشت. بنابراین در صورتیکه بعد از پرداخت وجه درخواست فاکتور رسمی نمایند، نه تنها امکان آن وجود ندارد، بلکه امکان استرداد وجه نیز مقدور نمی‌باشد.
  • برخی از شرکت‌ها به جای فاکتور درخواست اسکن کارت ملی مدیر مجموعه یا مدرس دوره را دارند. طبق سیاست تیستن این کار تنها در شرایطی مقدور است که ۱۰%(به منظور پرداخت کسورات قانونی از جمله مالیات احتمالی) مبلغ بلیت خریداری شده به قیمت بلیت افزوده شود. بنابراین در صورتیکه برخی شرکت کنندگان بعد از پرداخت وجه درخواست ارائه اسکن کارت ملی نمایند، فقط با اضافه پرداخت مذبور امکان دریافت کپی کارت ملی را خواهند داشت.

استرداد وجه

  • پس از تهیه بلیت و پرداخت وجه، امکان مرجوعی بلیت وجود ندارد. لطفا در خرید خود دقت فرمایید.
  • در صورتیکه دوره به هر دلیلی لغو شود، که مقصر آن ثبت نام کنندگان نباشند، وجه ثبت نام به طور کامل و بدون کم و کاست، حداکثر ظرف ۴۸ ساعت به شماره کارت ثبت نام کننده مسترد شده و واریز می‌گردد.

محدودیت‌های برگزاری دوره

  • کلاس راس ساعت آغاز می‌گردد، حتی اگر فقط یک نفر از ثبت نام شدگان در کلاس حضور داشته باشد. لذا خواهشمند است راس ساعت و یا کمی قبلتر از آن در کلاس حضور یابید.
  • در این دوره آموزش ابزار خاصی ارائه نمی‌شود. نیازی به وجود لپتاپ نیز نمی‌باشد. تمامی دوره به صورت پاورپوینت ارائه می‌گردد.

Abolfazl Khajeh Dizaji

ابوالفضل خواجه دیزجی، مشاور، مدرس، مترجم و مولف کتب دوره‌های تست نرم‌افزار

آموزش

۹ دیدگاه

  1. با تشکر از استاد گرامی اقای دیزجی
    دوره بسیار خوب و کاربردی بود و من بسیاری از مباحث را در کارم استفاده کردم و نتیجه بسیار خوبی گرفتم

  2. این دوره خیلی عالی و کارآمد بود و ممنونم از جناب استاد دیزجی بابت تدریس فوق العادشون .

  3. این دوره آموزشی خیلی برای من مفید و خوب بود.. ممنون از استاد دیزجی بابت تدریس فوق العادشون که واقعا برای یادگیریمون زحمت کشیدن و وقت گذاشتن.
    امیدوارم بتونم تو دوره های آموزشی دیگرشون هم شرکت کنم

  4. این دوره دومین دوره از کلاسهای مهندس دیزجی بود که من شرکت کردم. یک نکته بسیار مثبت که در دوره های ایشون هست اینه که صبورانه براشون مهمه که همه ی شرکت کنندگان همه ی جزئیات را یاد بگیرن ، تا جایی که برای ما دو جلسه اضافه رایگان برگزار کردند، چون سوالات ما در طول دوره خیلی زیاد بود و باعث شد که در طول ۲۴ ساعت دوره سرفصل مطالب کامل نشه و چون براشون مهمه که سرفصل مطالب کامل بشه برای ما ۸ ساعت رایگان اضافه برگزار کردن. این دوره خیلی دید منو نسبت به مدل اسکرام، روابط آدمها در این تیمها و تست در سطوح مختلف عوض کرد. مطالبی که گفته میشه چکیده ی چندین کتابه مرجعه که خوندن هرکدومشون به تنهایی خیلی وقت گیره و ممکنه زیاد قابل فهم نباشن. ولی سر کلاس بنظرم به بهترین شکل ممکن بیان میشن. بنظرم یه حسنی که کلاسهای مهندس دیزجی دارن اینه که چون ایشون خودشون سالها عملی کار کردن، خیلی مثالهای عملی سر کلاس میزنن و فهم مطالبو راحتتر میکنن. من به شخصه از شرکت در این دوره راضی بودم و توصیه میکنم که اگه دارید در یک تیم اسکرام کار میکنید این دوره را شرکت کنید چون خیلی از نقاط ضعف و دلایل شکست پروژه هاتون را متوجه میشید.

  5. نکته بسیار مهم این دوره اینه که میفهمین چرا محصول شما که از متدهای اجایل هم استفاده میکند به کیفیت مناسب نمیرسد و چه راه حلی برای برطرف کردن تمام مشکلات آن وجود دارد. مطالب نیز بسیار بسیار کاربردی و مناسب همه افراد در سطوح مختلف حاضر در تیم ها میباشد.
    شخصاً بلافاصله بعد از اتمام این دوره در محل کارم مباحث این دوره را به تیم خودم آموزش دادم و با وجود گذشت مدت کوتاه میتوان بالا رفتن کیفیت کار تیم را مشاهده کرد

  6. همه شرکت هایی که دارن از روش اسکرام برای تولید نرم افزار استفاده میکنن با مشکلاتی روبرو هستند که تو این دوره مشکلات موجودی که اکثرا باهاش روبرو هستیم رو مطرح میکنه و یک Best Practice براشون ارائه میشه.
    دوره بسیار عالی برای درک بهتر اسکرام و مشکلات موجودش و راه حل های آن.
    به همه دوستانی که دارن توی شرکتشون از اسکرام استفاده میکنم این دوررو پیشنهاد میکنم.

  7. دوره ی خوب و کاربردی بود. مباحث زیادی تو دوره مطرح شد.

  8. بسیار‌دوره‌خوبی بود، من که در حوزه اسکرام تازه کارم و شروع کردم همش ذهنم درگیر بود چطوری تست کنم که نتیجه اش مورد قبول باشه این دوره باعث شد با خیلی از موضوعات جدید تر که دیدی نسبت بهشون نداشتم کامل اشنا بشم و حتی با اینکه مطالعه در حوزه اسکرام داشتم باز موضوعات بیشتری از اسکرام یاد بگیرم و فکر‌میکنم اگر کسی این دوره را شرکت کنه قطعا دید ذهنیش بیشتر باز میشه.

  9. سلام. من به عنوان کسی که توی این دوره شرکت کردم باید بگم که واقعا عالی بود… مخصوصا برای آدم های فنی … مباحثی که توی دوره بحث میشه مفهومی هستش و آدم های فنی میتونن اونها رو عملیاتی انجام بدن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *