دوشنبه , ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

نفوذ امنیتی برای استفاده از سلاح‌های دشمن

UAVs
UAVs

طی روزهای اخیر ژنرال حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فیلمی از کنترل و شنود اطلاعاتی پهپادهای آمرکا در منطقه را منتشر کرد. این خبر برای مدتی با سکوت رسانه‌ای کاخ سفید و پنتاگون همراه بود.

 

اما با گذشت سه روز، این ادعا بیشتر توسط رسانه‌های غربی مورد توجه قرار گرفت. در همین راستا بود که بالاخره برخی از مقامات سابق پنتاگون به این موضوع اعتراف کرده و بر توانایی نیروهای جنگ الکترونیک ایران در هک و نفوذ به سامانه‌های مخابراتیِ ادوات نظامی بدون سرنشین صحه گذاشتند.

طی این عملیات‌ها نیروهای ایرانی موفق شدند با نفوذ و هک به سامانه مخابراتی پهپادهای جاسوسی و ضربتی آمریکا در منطقه، داده‌های مخابراتی آنها را علاوه بر شنود، در لحظه رمزگشایی نموده، و تمامی تصاویر را به صورت مستقیم دریافت کنند. علاوه بر این در پاره‌ای موارد آنها موفق به در اختیار گرفتن کنترل کامل پهپاد شدند.

مایکل مالوف(Michael Maloof) یکی از افسران سابق پنتاگون معتقد است که ایرانی‌ها حداقل از سال ۲۰۱۱(ماجرای شکار RQ-170) چنین توانایی را به دست آورده‌اند، و طی این سال‌ها در این زمینه پیشرفت کرده‌اند. مایکل مالوف معتقد است که ایرانی‌ها بدون جلب توجه آمریکایی‌ها با هزینه‌ای برابر صفر، برای هدایت نیروهای عراقی و سوری به سمت مواضع داعش از پهپادهای جاسوسی آمریکا استفاده می‌کنند.
وی در مصاحبه‌های خود اعتراف می‌کند که ایرانی‌ها از ضعف کدگذاری در سامانه‌های مخابراتی پهپادهای آمریکا استفاده کردند. وی می‌افزاید که شکار RQ-170 بوسیله هک ماهواره توسط نیروهای جنگ الکترونیک ایران رخ داده است.

در پایین ویدئوی مصاحبه با مایکل مالوف با زیرنویس فارسی(به صورت خلاصه و نه جمله به جمله) ارائه شده است

 

این خبر که اکنون صحت و قطعیت آن مشخص شده است، نشان می‌دهد سامانه‌های نظامی هر چقدر بیشتر در عرصه مخابرات و الکترونیک پیشرفت می‌کنند، میزان ریسک‌پذیری آنها به منظور نفوذ به شدت افزایش می‌یابد.

در همین راستا، دبکا فایل(وبگاه نزدیک به موساد-سازمان جاسوسی اسراییل) سه روز پیش طی یک مطلب نوشت:

  • خبرگزاری فارس فیلمی سه دقیقه‌ای را برای اثبات سخنان ژنرال حاجی زاده، فرمانده هوافضای سپاه ایران به نمایش گذاشت. در جریان این فیلم یک پهپاد “MQ-9” یا Predator-B بعد از دست رفتن کنترل و سقوط بر زمین، برای از بین رفتن اطلاعاتش بمباران می‌شود.
  • در این میان “ربکا رباریچ”(Rebecca Rebarich) یکی از سخنگویان پنتاگون در پاسخ به پرسشی در این زمینه تنها به ذکر این جمله بسنده کرد: ما از این گزارش مطلع هستیم و مطلب دیگری برای افزودن به آن نداریم.
  • بعد از ماجرای RQ-170 ، این نخستین بار است که تهران به تسلط بر مقر کنترل و فرماندهی پهپادهای آمریکا اشاره می‌کند.
  • این‌ که ایران چرا سومین هفته از ماه فوریه (اسفند) را برای نمایش توانایی هکری خود بر سامانه‌های کنترل پهپادهای آمریکا انتخاب کرده، نامشخص است.
  • بیان آن از سوی یک فرمانده عالی رتبه سپاه ایران نشان از این است که این کشور در حال توسعه و تقویت نظامی خود در تقابل با نیروهای آمریکایی و اسرائیلی حاضر در سوریه و عراق است.
  • ایران می‌خواهد برخوردار بودن از قابلیت‌های سایبری را به هر دوی آن‌ها نشان دهد.
Debka File
Debka File
تحقیق و خبر

همچنین ببینید

Selenium WebDriver 3-6

کارگاه عملی آموزش آنلاین ابزار Selenium WebDriver 3 با استفاده از Java(نوبت ششم)-به زبان فارسی

امروزه با افزایش تمایل بازار به تحویل سریع محصولات توسط شرکت‌های انفورماتیک، تمام همّ و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *