یکشنبه , ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

معجزه‌ای به نام TEM

Test Environment Management
Test Environment Management

در دنیای نرم‌افزاری امروز هر شرکت یک شرکت نرم‌افزاریست، چه آن را قبول کند چه نکند. این بدین معنیست که شرکت‌ها به طور فزاینده‌ای در انتشار اپلیکیشن‌ها بیشتر نقش ایفا می‌کنند، چرا که تقریبا هیچ شرکتی وجود ندارد، که از اپلیکیشن استفاده عملیاتی نکند، و همین موضوع نولدی کنندگان را برای ارائه نسخ بعدی تحت فشار می‌گذارد.

در نتیجه، شرکت‌های بزرگ نیاز به صدها و گاهی هزاران محیط تست دارند تا بتوانند به استقبال اپلیکیشن‌هایی بروند که آنها را پشتیبانی می‌کنند؛ فشار مشتریان، تعدد آنها، تعدد محیط‌های بهره‌برداری و رقابت شدید تولیدکنندگان اپلیکیشن با دیگر تولید کنندگان باعث شده تا فرآیند مدیریت این محیط‌های تست رور به روز به چالشی سخت‌تر تبدیل شود.

نظرسنجی اخیر توسط Enterprise Management Associates-EMA با عنوان “EMA 2018 Test Environment Management Survey”(بررسی مدیریت محیط تست EMA 2018) نشان می‌دهد که علیرغم مزایای فراگیر که ابزارهای مدیریت محیط تست(Test Environment Management-TEM) در میان صنایع مختلف برای کسب و کارها به ارمغان می‌آورند، تنها ۴ درصد از شرکت‌های بزرگ به طور کامل فرآیندهای TEM را با DNA توسعه نرم‌افزار خود یکپارچه‌سازی کرده‌اند.

با توجه به سرعت و بهبود کارایی که ابزارهای TEM ارائه می‌دهند، چرا تا کنون بیشتر کسب و کارها به طور مؤثر و یا حتی به طور کامل با این ابزارها یکپارچه نشده‌اند؟

تعریف ابزار TEM و اهداف آن
این تحقیق نشان می‌دهد که برخی از تیم‌هایی که در این راستا مورد تحقیق قرار گرفته‌اند، با بیش از ۶۰۰ محیط کار می‌کنند، در حالی که ۲۱ درصد از پاسخ‌دهندگان نمی‌دانستند یا مطمئن نبودند که با چه تعداد محیط‌ درگیر هستند. از نقطه نظر مدیریت، قطعا ندانستن اینکه با چه تعداد محیط درگیر هستید بسیار بدتر از این موضوع است که با محیط‌های زیادی درگیر باشید.

یک ابزار TEM به عنوان یک منبع منحصر به فرد برای Plan، برنامه‌ریزی زمانی و نگهداشت محیط‌های تست، با در نظر گرفتن چنین چالش‌هایی طراحی می‌شود. این باعث می‌شود که کل فرآیند تست روانتر دنبال شده و شرکت‌ها بتوانند محیط‌های تست سریعتری تدارک ببینند و در عین حال کیفیت اپلیکیشن‌های در حال توسعه را نیز بهبود ببخشند.

ابزارهای TEM بسیاری از فرآیندهای برنامه‌ریزی و نظارت طولانی را حذف می‌کنند که در غیر این صورت بایستی به صورت دستی انجام شود. این مدیریت همچنین به شرکت‌ها در استفاده مجدد و بازیابی محیط‌های تست‌ به صورت موثرتر کمک کرده و نیاز به ایجاد محیط‌های اضافی را کاهش می‌دهد.

نظرسنجی EMA نشان داد که سازمان‌ها با محیط‌های تست بیشتری نسبت به گذشته بدرگیر هستند، زیرا آنها بیش از گذشته در حال توسعه، مدرنیزه کردن و به روزرسانی اپلیکیشن‌ها هستند. اما با این حال ۲۳ درصد از پاسخ دهندگان می‌پذیرند که از هیچ ابزار تجاری به عنوان TEM استفاده نمی‌کنند.

این بدان معنی است که تقریبا یک چهارم کسانی که مورد بررسی قرار گرفته‌اند، Testing Scheduleهای پیچیده را بدون نظارت عملیاتی کنترل می‌کنند – در حالیکه ممکن است چنین چیزی هنگام هماهنگ کردن تعداد کمی از محیط‌های تست، مناسب باشد، اما به احتمال زیاد با مرور زمان که با افزایش محیط‌های تست مواجه می‌شوید، بسیار چالش برانگیز خواهد شد.

اتخاذ ابزارهای ویژه TEM برای مدیریت فرآیندهای TEM، توسط ۱۸ درصد از پاسخ دهندگان به عنوان هدف اول مطرح شد، که نشان می‌دهد همچنان تقریبا یک پنجم از کسانی که مورد بررسی قرار گرفته‌اند به استفاده از ابزار TEM به صورت جدی فکر می‌کنند.

با این حال، بازخورد حاصل شده از دیگر بررسی‌ها نشان می‌دهد، حتی کسانی که ابزار TEM را برای کار خود اتخاذ نموده‌اند، اعتماد کامل در استفاده از آنها ندارند. کسانی که این ابزارها را اجرا می‌کنند، یک کمبود در بلوغِ تجربه کاری با آنها را از خود نشان می‌دهند، چرا که سه هدف اصلی این ابزارهای به طور کلی عبارتند از: توسعه یک رویکرد خودکار و مقیاس‌پذیر برای مدیریت محیط تست؛ ادغام فرآیندهای TEM با ابزارهای دیگر به منظور توسعه، تست و استقرار؛ و اجرای روشی برای مدیریت موثرتر فعالیت‌های TEM

این سه هدف با ابزارهای تجاری TEM امکان‌پذیر هستند است که البته توسط اکثر سازمان ها تحقق نمی‌یابند.

چیزی که تصمیم‌گیرندگان فناوری اطلاعات باید بدانند این است که فقدان یک دید کلی، مشکلات مدیریتی و ناکارآمدی می‌تواند با اجرای یک ابزار TEM حل شود. با این حال، تا کنون تمرکز روی اتوماسیون چرخه توسعه بوده است، و این در حالیست که این تمرکز فاقد ملاحظات ضروری روی چگونگی شناسایی بهتر نواحی باگ‌خیز سیستم می‌باشد. به همین دلیل TEM در فهرست اولویت‌های یک تیم توسعه از جایگاه پایینی برخوردار می‌باشد.

سریع، ساده و موثر: بازگشت سرمایه سریع در ابزارهای TEM
مزایای استفاده از ابزارهای TEM می‌تواند چالش‌هایی که اکنون سازمان‌ها با آنها روبرو هستند را به شدت به حداقل رسانده و اهدافی را که تیم‌های توسعه در پی کسب آن هستند را به سرانجام برساند.

این نظرسنجی به آن دست از افرادیکه اکنون از ابزار TEM استفاده می‌کنند، نشان می‌دهد که بهره‌گیری سریعتر از این ابزارها منجر به سود کلی ۸۹% می‌شود، که به نوبه خود منجر به کاهش متناسب در تعداد محیط ‌های تست می‌شود. این موضوع منجر به بهبود کیفیت در اپلیکیشن‌های توسعه یافته نیز می‌شود.

در این میان مزایای مالی برای کسب و کار نیز وجود دارد. صرف نظر از مرحله بلوغ در استفاده از ابزارهای TEM، این ابزارها بلافاصله شروع به بازگشت سرمایه می‌کنند. این تحقیق نشان می‌دهد که برای شرکت‌های متوسط که حدودا ۷۶ انتشار(Release) در هر سال دارند، صرفه جویی هزینه توسط TEM حدود ۱٫۴ میلیون دلار خواهد بود که در گروه‌های زیر دسته‌بندی می‌شوند:

  • امکان تدارک سریه محیط تست
  • کاهش تعداد محیط تستِ مورد نیاز
  • کاهش زمان توسعه و تست برای هر انتشار
  • کاهش هزینه‌های مدیریت محیط تست
  • بهبود کیفیت برنامه

بدون توجه به حجم کلی Releaseها، تقریبا بازگشت سرمایه‌گذاری روی TEM بلافاصله رخ خواهد داد و اگر این صرفه‌جویی‌ها به عنوان دوری از هزینه‌کرد اضافی مورد توجه قرار گیرند، ROI تنها در یک یا دو ماه به دست می‌آید.

اگر چه مقدار دقیق ROI، کسب و کار به کسب و کار متفاوت است، اما کاملا واضح است که با استفاده زودهنگام از این ابزارها، کسب و کار شما، اثرات مالی مثبت(که از جنبه‌های مختلف منشعب می‌شود) را تقریبا بلافاصله مشاهده خواهد کرد.

با افزایش تعداد محیط تست، کسب و کارها باید روی بهترین ابزارهای مدیریتی سرمایه‌گذاری نمایند تا با سرعت و کیفیت بالاتری عرضه شوند، زیرا انتظارات مشتری نیز در این زمان افزایش می‌یابد.

نظرسنجی EMA نشان داد که پاسخ‌دهندگان در سال ۲۰۱۹، اولویت DevOps را تحویل سریع نرم افزار می‌دانند. هر چند که ابزارهای TEM این کار را صرفا به تنهایی انجام نخواهند داد، اما قطعا می‌توانند به این موضوع کمک شایانی نمایند.

ابوالفضل خواجه دیزجی

همچنین ببینید

Test Data Bottleneck

تنگنای داده های تست و راهکار آن

زمان زیادی برای یافتن کیس های مناسب برای داده های تست هدر می شود، چندین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *