دوشنبه , ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

۱۰ روش تست کردن Mobile App که شما باید در نظر بگیرید

Mobile App Testing
Mobile App Testing

آیا شما یک برنامه تلفن همراه را توسعه می‌دهید؟ آیا شما در مرحله تست برنامه تلفن همراه سرمایه گذاری کرده‌اید؟ با رقابت اوج گیرنده در بازار موبایل، توسعه‌دهندگان نرم‌افزار تلفن همراه و رهبران کسب و کار در یک مسابقه برای لانچ کردن زودتر برنامه خود قرار گرفته‌اند. در این وضعیت، آنها اغلب فاز تست را نادیده می‌گیرند که کاملا غیرموجه است.

مرحله تست برنامه تلفن همراه، که ممکن است با آن آشنا باشید، نقش مهمی در موفقیت برنامه دارد. این مرحله استانداردهای برنامه شما را تضمین کرده و ضریب موفقیت برنامه شما را پیش‌بینی می‌کند. اگر یک برنامه تلفن همراه بدون تلاش برای تست برنامه راه‌اندازی شود، ممکن است که کاربران با چالش‌های مختلفی روبرو شوند و در نهایت برنامه را  پاک کنند. در نتیجه، برنامه تلفن همراه شما شکست خواهد خورد.

آیا می‌خواهید همین موضوع در مورد اپلیکیشن شما هم رخ دهد؟ اگر اینچنین نیست، پس به روش‌های ثابت شده تست اپلیکیشن موبایل نگاهی بیندازید تا در نهایت یک برنامه موبایل مطلوب را لانچ کنید:

۱- هدف مخاطب را بشناسید

هنگامی که برای تست برنامه تلفن همراه وارد میدان می‌شوید، اصلی‌ترین چیزی که باید در نظر بگیرید، درک کاربریست که مخاطب شماست. بازار را مطالعه کنید تا متوجه شوید کاربران چه چیزی نیازی دارند، انتظارات، نقاط ناراحتی و گزینه‌های دیگری که دارند چیست. این سطح از درک در کار به شما کمک می‌کند تا تعیین کنید که چه چیزی برای کاربران مهم است و به این ترتیب الگوهای کاربردی و استراتژی تست Mobile App را بر همان اساس ایجاد نمایید. به عبارت دیگر، دانش جامع در مورد مخاطبانتان به شما کمک می‌کند تا با در نظر گرفتن فقط همین متریک‌ها، Device و دیگر منابعی که آنها ترجیح می‌دهند، تلاش‌های خود را در مرحله تست کاهش دهید.

۲- Device Groupها را بسیازید

هنگامی که شما آمارهای کاربری را در دست دارید، مساله بعدی شما در نظر گرفتن ایجاد گروه‌های مختلف موبایلیست. این موضوع به شما کمک می‌کند که نگرانی‌ها را اولویت‌بندی نموده و بهترین روش تست را انتخاب کنید. به عنوان مثال، فرض کنید که شما سه گروه A، B و C را ایجاد کرده‌اید، و در این دسته‌بندی به ترتیب Deviceهای اخیر، قدیمی و قدیمی‌تر را نشان داده‌اید. A در اولویت بالاتر قرار می‌گیرد، در حالی که B در سطح پایینتر قرار گرفته و C نیز در پایین‌ترین سطح جای می‌گیرد.

اکنون هنگامی که یک امکان جدید یا به روزرسانی ایجاد می‌شود، می‌توانید به راحتی تجزیه و تحلیل کنید که کدام گروه باید مشغول این به روز رسانی جدید شود. به این ترتیب، شما می‌توانید با جلوگیری کردن از اِعمال یک به روز رسانی روی حداقل دستگاه‌های مورد استفاده، در زمان صرفه‌جویی کنید.

۳- روش‌های استاندارد تست را در نظر بگیرید

شما باید Web Testing یا Mobile App Testing را بشناسید، مبانی فرآیند تست تقریبا برای هر دو پلتفرم یکسان و مشابه است. بنابراین، زمانیکه Web Testing را در نظر دارید روش‌های استاندارد تست و اصطلاحاتی مانند مقادیر مرزی(Boundary Values)، انواع مختلف پوشش(Coverage)، کلاس‌های هم ارز(Equivalence Class)، معیار پذیرش(Acceptance Criteria)، و غیره را فراموش نکنید.

۴- تست در شبکه‌های مختلف داده‌ها

یکی از بزرگترین چالش‌ها برای شرکت‌های توسعه نرم‌افزار تلفن همراه، قطع ناگهانی کار کردن اپلیکیشن آنها در زمان نوسان شبکه است. اغلب، برنامه‌های تلفن همراه هنگامی که شبکه نامطمئن می‌شود، مختل می‌گردند، که خود موجب تجربه کاربری(User Experience-UX) بد می‌شود. بنابراین، لازم است برنامه خود را در چندین Device به کار گیرید. با انجام این کار، شما می‌توانید برای کاربران نهایی تجربه بهتر و در نهایت، ROI بالاتر به ارمغان آورید.

۵- تست برای چندین زبان

همانطور که می‌دانید محلی‌سازی(Localization) برنامه به یک عنصر اصلی از استراتژی‌های بازاریابی برنامه‌های تلفن همراه تبدیل شده است. بنایراین بسیار مهم است که به بررسی نحوه عملکرد برنامه خود در زبان‌های مختلف بپردازیم. به عنوان مثال، اگر یک کلمه را از انگلیسی به چینی ترجمه کنید، شانس زیادی وجود دارد که اندازه و تعداد کاراکترها متفاوت باشد. این موضوع می‌تواند به مشکلات رمزگذاری منجر شود که خود می‌تواند کارکرد(Functionality) و برنامه شما را تحت تأثیر قرار دهد. بنابراین، موضوع مطروحه در اینجا فقط برای تست برنامه تلفن همراه شما برای زبان های مختلف است.

۶- تست برای ویژگی‌های سخت‌افزاری مختلف

دستگاه‌های موبایلی، به ویژه اگر موضوع بحث ما در مورد دستگاه‌های آندروید باشد، با سخت‌افزار و سنسورهای قدرتمند مانند سنسورهای شتاب، سنسورهای مغناطیسی، سنسورهای موقعیت مکانی، سنسورهای فشار و دما و غیره در یک بسته قرا می‌گیرند. بنابراین باید اطمینان حاصل کنید که برنامه تلفن همراه شما چنین سخت‌افزار و سنسورهایی را به کار می‌گیرد و به این ترتیب یک تجربه بهینه ارائه می‌دهد. به این ترتیب برنامه خود را در برابر تمام امکانات مختص به سنسور تست نمایید.

علاوه بر این، اطمینان حاصل کنید که برنامه تلفن همراه شما با امکانات بومی و معمول تلفن همراه، مانند دوربین، میکروفون، صفحه نمایش و ذخیره‌سازی، خوب کار می‌کند. این کار به طور کلی به شما کمک خواهد کرد تا کاربران را به نحوی بهتر درگیر کرده و ROI بیشتری را تضمین کنید.

۷- تست برای مشکلات باتری

مصرف باتری یکی دیگر از عواملی است که ممکن است در طول تست تلفن همراه نادیده بگیرید. توسعه‌دهندگان برنامه‌های مختلف تلفن همراه، برنامه خود را مجهز به بهترین امکانات و قابلیت‌ها می‌کنند، اما باز هم برنامه‌های آنها برای حفظ کاربر، عمدتا به دلیل اینکه امکانات آنها منجر به تخلیه باتری می‌شود، کاربران خود را از دست می‌دهد. بنابراین، توصیه می‌شود که باتری را به مدت ۱۰ دقیقه در برابر هر امکان از اپلیکیشن به کار بگیرید. به این ترتیب، متوجه می‌شوید که چه امکانات و چه کارکردهایی(Functionality) باید به منظور پیشگیری از تخلیه باتری از سوی شما بهبود یابند.

۸- تست کاربردپذیری(Usability) برنامه

بررسی کاربردپذیری برنامه نیز برای اطمینان از موفقیت برنامه در بازار حیاتی است. بنابراین، هنگام تست برنامه تلفن همراه خود، این عامل را نادیده نگیرید. مسیرهای ناوبری مختلف را برای پوشش دادن همه امکاناتی که ممکن است کاربر در هنگام استفاده از برنامه روی آنها حرکت کند را تجربه کنید. هر صفحه و هر عنصر از UI را برای اطمینان از اینکه برنامه به طور موثر کار می‌کند را نیز تست کنید. همچنین، اطمینان حاصل کنید که برنامه، کاربر شما را در راستای وضعیت‌های خطا راهنمایی می‌کند.

یک عمل عالی برای تست کاربردپذیری برنامه، در نظر گرفتن تست بتاست. این موضوع بدین معنیست که از مشتریان خود بخواهید اپلیکیشن شما را قبل از لانچ آن بررسی نمایند. این کار به شما کمک خواهد کرد که درک کنید چقدر با برنامه تلفن همراه خود راحت هستند و نیز چه اشکالاتی وجود دارد که توسط آنها پیدا شده است. بنابراین، هنگامی که وارد بازار شدید، شکست نخواهید خورد.

۹- Log Fileها و App Permissionها را بررسی کنید

یک اشکال در مسیر پیشبرد برنامه شما در پاسخ به App Permissionها و کار روی Log Fileها حادث می‌شود که ریسک هک شدن اطلاعات شخصی افراد را افزایش می‌دهد. با توجه به این، کاربران نهایی با دریافت یک بازخورد منفی برنامه را حذف می‌کنند. این موضوع تأثیر قابل توجهی بر حضور برنامه در بازار دارد.

بنابراین، برای تسترهای برنامه موبایل و تحلیلگران کیفیت لازم است که مجوزهای برنامه(App Permission) و Log Fileها را بررسی کنند. برای این کار لازم است دستگاه تلفن همراه را به رایانه خود متصل کنید تا خطاها را ارزیابی کرده، Log Fileها را چک کرده، Warningها و انواع اطلاعات به اشتراک گذاشته شده روی پلتفرم و مواردی دیگر را Trace نمایید.

۱۰- تست برای به روز رسانی‌های برنامه

آخرین نکته اینکه، باید برنامه تلفن همراه خود را برای هر به روز رسانی برنامه تست کنید. از ابزارهای ارائه شده توسط پلتفرم‌های محبوب تلفن همراه استفاده کنید و به Performance برنامه دقت کنید و اطمینان حاصل کنید که برنامه تلفن همراه شما در این میان مختل نمی‌شود.

فارق از این موضوع، در هنگام نصب/حذف برنامه تلفن همراه، میزان مصرف ذخیره ساز دستگاه را نیز بررسی کنید.

علاوه بر برنامه‌های تست Mobile App مذبور در بالا، شما باید سایر فرآیندها و روش‌های App Testing دیگر را نیز در نظر داشته باشید تا بتوانید برنامه‌ای را که نیاز بازار است لانچ کنید. برای این کار بهتر است، که شما با بهترین شرکت‌ها یا اشخاص در توسعه و تست برنامه‌های موبایل مشورت کنید یا حداقل از بهترین ابزارهای تست استفاده کنید.

ابوالفضل خواجه دیزجی

همچنین ببینید

Test Data Bottleneck

تنگنای داده های تست و راهکار آن

زمان زیادی برای یافتن کیس های مناسب برای داده های تست هدر می شود، چندین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *